Nyheter / IT-sjefer: «Jobben går utover forholdet»

I dag, på Valentine’s Day feirer par over hele verden kjærligheten. Ifølge en større undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av GlobalConnect, er det én yrkesgruppe som kanskje bør overøse sine partnere med litt ekstra kjærlighet denne dagen – nemlig IT-sjefene.

Ifølge rapporten «IT-sjefens umulige oppdrag» som nylig ble lansert av GlobalConnect innrømmer nemlig nesten hver femte av de spurte IT-lederne at de blir en dårligere partner på grunn av jobben. De fleste virksomheter er i dag helt avhengige av at IT-avdelingen leverer, og at nettet fungerer. I en stadig med kompleks verden, med store krav på leveranser, er det ikke rart at IT-sjefene merker presset. Ifølge rapporten har 40 prosent vanskelig for å slippe tankene om jobben, 22 prosent sover dårlig og for 18 prosent går det altså utover forholdet.

– Nå skal ikke vi påta oss å kunne hjelpe IT-sjefer med forholdet, men vi tror at dersom de har det enklere på jobben, vil det kunne gi positive effekter på hjemmebane. Selv er jeg fremdeles godt gift etter mange år som IT-sjef i flere selskaper, men det er klart at den typen press som IT-sjefene opplever utfordrer balansen mellom jobb og privatliv. Det beste man som IT-sjef kan gjøre, for å forenkle sin egen hverdag er å kreve bedre verktøy for å kunne levere på oppdraget, sier Jacob Zentio Larsen, IT-direktør i GlobalConnect

Jacob Zentio Larsen, IT-direktør i GlobalConnect

Larsen anbefaler IT-avdelingene å gjøre sitt beste for å redusere kompleksiteten i bedriftens IT-leveranser, outsource der det er mulig, søke hjelp fra spesialiserte eksterne leverandører og investere i IT-sikkerhet. Alt dette er med på å redusere arbeidspresset på IT-avdelingene, og bidrar til å gjøre arbeidsdagen enklere. Så er det opp til den enkelte å beholde gløden i forholdet.

Last ned hele rapporten på globalconnect.no/itsjefen

Vil du vite mer om hvordan GlobalConnect kan gjøre hverdagen enklere?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt