Presse / Slik sikret GlobalConnect sine retailkunder under Black Week
Black Friday, Black Week eller endog Black Month, har blitt en viktig periode for norske detaljhandlere og deres kunder. I år kommer norske forbrukere, ifølge Virke, til å handle for mer enn 16 milliarder kroner under Black Week, og da betyr eventuell nedetid i butikkene store tap. GlobalConnect bidrar med den digitale grunnmuren for flere av Norges største detaljhandlere, og la tidlig en plan for å sikre nettet før Black Week.
Også de fysiske butikkene er avhengig av at digital infrastruktur, inkludert tilgang til stabilt og raskt internett, til enhver tid fungerer. Dagens kasseapparat trenger nett for å kunne ta betalt, men også for å snakke med kjedens lager og kundeklubb og rapportere salg til kjedekontoret. Digitale prislapper og reklameskjermer i butikkene må også være knyttet til nettet, og om nettet svikter betyr det både tapt omsetning og frustrasjon hos ansatte og kunder i en veldig travel tid.
Ifølge Marius Grimestrand, leder for service og hendelseshåndtering i GlobalConnect, begynte hans team allerede tidlig i høst å planlegge for Black Week. Overvåkning av nettverkene, ekstra bemanning og test av aksesspunktene ute hos kundene er bare noen av de grepene GlobalConnect tok før den store shoppinguken begynte.
Planlagt vedlikehold av den digitale infrastrukturen ble i størst mulig grad flyttet til etter Black Week, eller forsøkt gjennomført på natten eller tidlig morgen før butikkene åpner. GlobalConnects 24/7 Service Desk økte bemanningen, også på kveldstid og i helgene slik at eventuelle feil kunne rettes umiddelbart.
– Vår egen support klarer å løse de aller fleste problemer kundene måtte ha med nettverket sitt, som omfatter både fibertilkoblingen, lokalt nett og WiFi i butikken og nettet mellom lokasjonene, gjennom fjernretting, men av og til er vi nødt til å sende ut serviceteknikere. For å være føre var, sikret vi oss kapasitet hos våre underleverandører slik at vi kunne sende ut folk til butikken dersom det ble behov for det. De fleste av våre største kunder har backup-nett via 4G, og vi gjorde en sjekk av samtlige 4G-routere hos disse kjedene, sier Grimestrand.
Sikret mot dataangrep
Distributed Denial of Service (DDoS)-angrep er en type hackerangrep der hackere sender store mengder data til server eller nettelement som medfører at legitim trafikk ikke kommer gjennom. Angrepene kan resultere i at virksomheten blir slått ut i timer eller dager og kan påføre bedriften store økonomiske tap og negativt omdømme. Særlig under Black Week vil et slikt angrep være ødeleggende, både mens det står på og i ettertid. I en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov for GlobalConnect sier 56 prosent at de ville være skeptiske til å handle fra bedrifter som har blitt hacket.
– Derfor har vi satt opp overvåkning av DDoS på våre viktigste retailkunder, for å sikre at både nettsidene og nettet i butikken ikke blir rammet. Dette er en veldig viktig periode for detaljhandelen, og vi gjør det vi kan for at disse dagene skal gå så smertefritt som mulig, sier Grimestrand.
Det er liten tvil om at kundene setter pris på den ekstra beredskapen GlobalConnect tilbyr i denne travle perioden.
– Tiden fra starten av november og helt frem til januar er den aller travleste tiden på året for oss. Det er enormt mange kunder innom både nettbutikken og de fysiske butikkene, og belastningen på nettet er høy i disse ukene. Da skal må alt virke. Vi har ikke råd til nedetid når kunden vil handle og det er mange tilbydere der ute. Da er det helt essensielt å ha en proaktiv partner som GlobalConnect, som gjør at vi kan tenke på å gi kundene våre den best mulige handleopplevelsen, og ikke bruke tid og bekymringer på nettet, sier Trygve Solli, IT-sjef i ARK Bokhandel