Nyheter / Slik etablerer du sikre hjemmearbeidsplasser
Hjemmekontor utfordrer IT-sikkerheten – slik beskytter du bedriften
Utstrakt hjemmearbeid kan utfordre IT-sikkerheten og krever at virksomheten er godt nok rustet til å håndtere både dagens og morgendagens digitale trusler.
Aldri før har flere nordmenn jobbet hjemmefra. Covid-19-pandemien har medført endringer som var vanskelige å forestille seg et år tilbake i tid, og mange ledere som tidligere kanskje vært skeptiske til hjemmearbeid har oppdaget at det faktisk kan fungere godt. Norge har i tillegg en vel utbygd digital infrastruktur, så mye ligger til rette for at ansatte skal kunne arbeide effektivt både hjemme og på hytta også i fremtiden. Men hvordan står det til med sikkerheten?
4 tips til bedre sikkerhet på hjemmekontoret
- Utdannelse av de ansatte
Sørg for at medarbeiderne faktisk forstår hvordan de jobber hjemmefra på en sikker måte. Skal de logge på interne systemer bør de for eksempel alltid benytte seg av en sikker VPN-løsning som sørger for at sensitive data krypteres, aldri logge på via usikrede nettverk, og unngå å bruke enheter som ikke er sikret godt nok, slik som private eller delte PC’er.
- Sikker identifikasjon
Har din bedrift implementert multifaktor autentisering? Med multifaktor autentisering (MFA) og bruk av både passord og en kode, sikrer dere at kun de riktige personene får adgang til bedriftens systemer og applikasjoner.
- Sørg for oppdaterte sikkerhetsløsninger
Er du sikker på at brannmur og andre sikkerhetsløsninger er oppdaterte og faktisk kan stå imot de siste digitale truslene? Sikkerhet er ferskvare, hvilket innebærer at det er viktig at både hardware og software er oppdatert og kjører på de siste tilgjengelige versjonene.
- Helhetlig nettverksløsning
En helhetlig løsning for sikkerhet og nettverk er mange ganger det beste valget for virksomheter som ikke har intern IT-kompetanse eller ressurser til å vedlikeholde nettverket. Kjøper man inn løsninger fra forskjellige leverandører ender man fort opp med et lappeteppe av løsninger som kan være vanskelig å holde oversikt over. Abonnerer du derimot på en komplett nettverksløsning, sørger din leverandør for å holde alle deler oppdaterte – slik at du kan fokusere på forretningen istedenfor IT-sikkerhet.