50.000 norske kroner i tapt inntekt per minutt – det er scenariet for foretak som opplever feil som gjør digitale tjenester utilgjengelige for kundene. Facebook tålte å tape 800 millioner på sin 14-timers blackout, men det gjelder de færreste norske bedrifter. Da er det viktig å sikre at bedriftens tjenester er tilgjengelige hele døgnet, uten brudd.
Har du tenkt over hvor mye som påvirkes av et enkelt brudd på internettlinjen? Foretaket ditt har mest sannsynlig mye av de viktigste dataene lagret i skyen: CRM-systemer, produktlager og logistikkdata. Uten nett, blir du avskåret fra dine viktigste verktøy. Arbeidsprosesser stopper opp, og du blir utilgjengelig for kundene dine. Kundene blir misfornøyde, de ansatte blir frustrerte, og pengene begynner å renne ut.
Dyre minutter
Resultatet er at bedriften taper inntekter og forretningsmuligheter. Nedetid koster mye penger. Rådgivningsselskapet Gartner har estimert at en gjennomsnittlig nedetid koster 5.600 dollar i minuttet — nesten 50.000 norske kroner.
Rundt en tredel av alle rapporterte nedetid-hendelser undersøkt av Uptime Institute kostet over 260.000 dollar, godt over 2 millioner norske kroner. Mange av dem kostet nærmere 9 millioner kroner.
Nedetid rammer også de «flinke»
Nedetid rammer selskaper i alle bransjer og størrelser. I oktober 2019 mistet fem millioner amerikanske nettbankbrukere all tilgang til pengene sine i over 24 timer da den filialløse startup-banken Chime opplevde nedetid. Nettsiden og appen ble utilgjengelig, og det var ikke mulig å bruke bankkortene til å betale med. I august 2019 ble kundene i tre av Storbritannias største banker og eiendomsselskaper utestengt fra regningsbetaling og kontoinformasjon, på grunn av nedetid hos det amerikanske betalingsselskapet TSYS. Også de største aktørene i verden opplever nedetid. I mars 2019 gikk Facebook i svart for millioner av brukere over hele verden. Nedetiden varte i 14 timer, og inkluderte de populære appene Messenger, Instagram og WhatsApp. Det førte til en nedgang i aksjeverdien på 2 prosentpoeng, og et inntektstap estimert til 90 millioner dollar — nesten 800 millioner norske kroner. I tillegg tapte Facebooks kunder mye penger på kampanjer som ikke fikk noe publikum.
Sikre deg med stabilt internett
Den gode nyheten er at de fleste tilfellene av nedetid kan unngås med god overvåkning. Over halvparten av slike hendelser kan unngås ved å overvåke trafikken og lagringskapasiteten i datasentrene, ifølge The 2019 IT Outage Impact Study.
Er bedriften din tilgjengelig med tjenester og produkter hele døgnet? Da bør du sikre deg mot nedetid med en oppdatert, sikker internettlinje. SmartFiber fra GlobalConnect er en moderne, høyhastighets internettforbindelse. Med 24-timers overvåking sikrer vi at uventede brudd oppdages og utbedres umiddelbart. Ved eventuelle kabelbrudd, rutes nettrafikken automatisk over på 4G. Slik sikrer du at du alltid har tilgang til data i nettskyen, og at tjenestene dine alltid er tilgjengelige for kundene dine. Datainnbrudd kan også føre til nedetid, derfor har SmartFiber brannmur innebygget i nettverket, som effektivt sikrer bedriften mot inntrengere.
Vil du sikre at bedriften din alltid er på nett?
Finn ut mer om SmartFiber her.
Sjekk om din bedrift kan få SmartFiber
Vil du også ha en enklere og sikrere hverdag med en komplett og fremtidssikret nettverksløsning? Skriv inn ditt firmanavn eller organisasjonsnummer og sjekk om din bedrift kan få SmartFiber.
Jeg vil vite mer om SmartFiber
Vil du vite mer om fordelene med et fremtidssikret nettverk, eller ønsker du å bestille SmartFiber? Ring oss på 08150 eller fyll ut kontaktskjemaet under så kontakter vi deg så snart som mulig.