Administrerte IT-tjenester
Det blir stadig mer populært å kjøpe alt fra nettverk til sikkerhetsløsninger som administrerte tjenester, heller enn å drifte det internt. Hva skyldes den økte etterspørselen? Og hvordan kan du vite om din virksomhet ville ha nytte av å la en ekstern partner håndtere hele eller deler av deres IT-miljø? Her får du svar på disse spørsmålene og mer fra Peter Aspling, produktsjef hos GlobalConnect.
Først og fremst: Hva betyr det at en IT-tjeneste er administrert?
Å anskaffe IT som en administrert tjeneste innebærer å outsource hele eller deler av virksomhetens IT-infrastruktur til en ekstern partner som ikke bare håndterer implementeringen, men også den kontinuerlige driften og vedlikeholdet.
Hvilke deler av IT-miljøet er vanlig å kjøpe inn som administrerte tjenester?
Her er noen eksempler på tjenester som ofte kjøpes inn i administrert form:
- Tjenester som WiFi,LAN og SD-WAN
- Lagringstjenester som datasenter og skyløsninger
- Brannmurtjenester
- Sikkerhetsjenester som SOC (Security Operations Center), MDR (Managed Detection & Response) og IRS (Incident Response Service)
Hva tjener din virksomhet på ved å bruke administrerte IT-tjenester?
Her er fire fordeler med å kjøpe administrerte IT-tjenester, sammenlignet med mer vanlige praksiser der din organisasjon håndterer hele IT-miljøet internt:
- Skalerbarhet og fleksibilitet: du kan enkelt justere omfanget av tjenestene i tråd med organisasjonens skiftende behov.
- Kostnadskontroll: Du unngår store investerings- og vedlikeholdskostnader for maskinvare og programvare, og betaler i stedet en fast kostnad basert på løpende bruk. Dette gjør det også enklere å ha oversikt over dine IT-kostnadene over tid.
- Fremtidssikring: De administrerte tjenestene dine vedlikeholdes og oppdateres kontinuerlig, dette frigjør deg og dine ansatte fra å bruke tid og ressurser på teknisk support, sikkerhetsoppdateringer eller overvåking av cybersikkerhetstrusler og regelverk.
- Redusert avhengighet av enkeltpersoner: å være avhengig av spesifikke enkeltpersoner for grunnleggende IT-drift gjør virksomheten din sårbar. Administrerte tjenester gir deg tilgang til spesialisert ekspertise uten behov for å ansette og opprettholde den nødvendige IT-kompetansen som kreves i dagens konkurranseutsatte arbeidsmarked.
Strammere sikkerhetskrav øker interessen for outsourcet IT
Peter Aspling, produktleder hos GlobalConnect, ser en økende interesse for håndterte IT-tjenester, spesielt blant større selskaper og organisasjoner. Han mener at det økende behovet innen cybersikkerhet er en viktig forklaring:
– I takt med at cyberangrepene øker, samtidig strengere regelverk, blir risikoene rett og slett for store for at IT-leder skal ønske å bære hele ansvaret alene. Da NIS2-direktivet ble innført, så vi for eksempel en økende etterspørsel etter SOC og andre håndterte sikkerhetstjenester.
‘’Mange undervurderer kostnadene ved livssyklushåndtering’’
Er du usikker på om du skal drifte IT-miljøet internt eller outsource hele eller deler av det? Hvordan du best tilpasser din virksomhet avhenger i stor grad av tilgjengelige ressurser – både økonomisk og faglig – samt hvor du ønsker å rette dem på lang sikt, forklarer Peter.
– Innkjøp og installasjon av maskinvare og programvare er kostbart og komplekst i seg selv, med betydelige utgifter til utstyr, lisenser og annet. Mange undervurderer også viktigheten av livssyklushåndtering og hvor mye kompetanse og ressurser som kreves for å vedlikeholde løsningen over tid, med alt fra reservedelslager til sikkerhetsoppdateringer.
Med en tydelig SLA vet du alltid hvor ansvaret ligger
Å få hjelp fra en ekstern partner for å opprettholde en sikker og effektiv IT-løsning kan oppleves som en lettelse – men også som et tap av kontroll. Peter understreker viktigheten av en tydelig Service Level Agreement (SLA) mellom din organisasjon og IT-leverandøren du velger:
– Hvis noe skulle skje, hvor raskt kan du forvente at leverandøren løser problemet? Og hvem er ansvarlig for hvilke kostnader? Slike ting er viktig å avklare når dere inngår en avtale. Se på det omtrent som en forsikring, der du velger hvilket nivå av sikkerhet du trenger og er villig til å betale for.
Helhetlige løsninger populære blant større selskaper
Jo større og mer kompleks en virksomhet er, desto vanligere er det å etterspørre en helhetlig løsning der den eksterne partneren håndterer det meste, forteller Peter:
– Hos GlobalConnect leverer vi slike løsninger til flere store selskaper og organisasjoner gjennom vårt konsept SmartConnect. Vi skreddersyr alle konfigurasjoner og oppsett basert på behov og ønsker, og deretter håndterer all løpende drift, inkludert vedlikehold, support og oppdateringer.
Selv de som delegerer oppsett og drift av sin IT-løsning til en ekstern partner på denne måten, kan likevel holde oversikt over det viktigste, understreker Peter:
– Vår kundeportal gir en verdifull oversikt over hva dagens IT-ledere trenger mest. Ikke bare gir den oversikt over fakturaer og andre dokumenter, men også statusen på alle steder og tilgangspunkter. Vi tilbyr overvåkning av våre håndterte nettverk døgnet rundt, men mange foretrekker å ha muligheten til å se på et overordnet nivå selv.
Tips! Vil du vite hvordan en administrert løsning for IT kan styrke beskyttelsen av din virksomhet mot cyberangrep? Ikke gå glipp av artikkelen om hvordan du bygger inn cybersikkerheten fra bunnen av.