Pop-up-butikken – det moderne utstillingsvinduet
Stadig mer av nordmenns shopping skjer på nett, men kundene ønsker fremdeles å ha mulighet til å komme og kjenne og føle på det de skal handle. Et alternativ til dyre butikklokaler kan være det moderne utstillingsvinduet – pop-up-butikken.
Pop-up-butikker kjennes veldig 2022, men å selge sine varer på denne måten er jo ingen ny idé. Midlertidige handelsplasser har vært en del av handelsnæringen i alle fall siden desembermarkedet i Wien i 1298. Men, skal vi se på fenomenet i sin nåværende form, der merkevarer bruker pup-up’en som kombinert utsalgssted og markedsføringsvindu, kan vi spore trenden tilbake til LA og endagseventet The Ritual Expo i 1997. Dette ble av mange karakterisert som” the ultimate hipster mall”.
Innledningsvis var The Ritual Expo designet som et møte mellom nattklubb og shopping, men ble med tiden en mulighet for ikke-etablerte designere og små merker å få et utstillingsvindu mot et urbant publikum med tung kulturell kapital. Det tok ikke lang tid før giganter som Levi’s og Motorla ville hoppe på toget. Grunnleggeren av The Ritual Expo, Patrick Courrielche, kalles i dag for pop-up’ens far.
Hipster eller ikke – en suksessrik pop-up er en som klarer å kombinere eksklusivitet, på grunn av den tidsbegrensede perioden butikken er på plass, med å bygge et sterkere varemerke for en bedrift som til daglig kanskje bare har kundemøtene sine online. En pop-up er en mulighet til å etablere et visuelt konsept og skape en samtale rundt sitt varemerke.
Kreativ merkevarebygging
Blant de mer kreative måtene å bruke konseptet på finner vi hos lavprismerket Fruit of the Looms konseptbutikk «Fruit» fra 2016. Da bygget de en pop-up i kjøpesenteret Mall of Georgia, utenfor Atlanta. Butikken var innredet med en nesten parodisk følelse av eksklusivitet, der fargeglad og overpriset undertøy hang fra et tre. Først da kundene kom til kassen, fikk de vite at det var Fruit of the Loom som sto bak.
Litt av den samme illusjonen benyttet Coop seg av da de i 2015 i forbindelse med en kampanje for sitt eget kaffemerke, lanserte den eksklusive kaffebaren The Secret Coffeshop på Grünerløkka i Oslo. I løpet av en måned hadde omtrent 3700 vært innom, men det ingen visste var at kaffen som har blitt servert er den samme som man får kjøpt i alle Coop-butikker i hele Norge.
Men en pop-up trenger ikke være et PR-triks. Med stabil oppkobling og betalingsløsninger som ikke krever noe avansert kassasystem, har det blitt enklere enn noen gang å drifte en pop-up-butikk. Med den digitale infrastrukturen på plass, kan butikkgründere bruke tiden på å maksimere shoppingopplevelsen for kundene. Ikke bruke tiden på teknologi.
Her kommer SD-WAN inn. Det et en smidig nettverksløsning som gjør det mulig å ha flere parallelle oppkoblinger samtidig, og alltid ha en tilgang som backup. Med SD-WAN går det også raskt å legge til en ekstra lokasjon, noe som er ideelt om du vil åpne en pop-up. GlobalConnect tilbyr skalerbare tjenester som gjør at både kasse og IT fungerer knirkefritt.
Riktig teknologi en forutsetning
Mange som vil prøve seg frem med en pop-up har sin basisvirksomhet online, og vil benytte anledningen til å knytte seg tettere til kundene sine. Det finnes mange spennende tekniske løsninger som kan bidra til å skape en sømløs opplevelse mellom pop-up og online.
For eksempel kan du kompensere for den ofte begrensede plassen i en pop-up gjennom å starte samtalen med kunden allerede mens hun er på gaten utenfor. Beacons er en forlenget versjon av WiFi er et system som er basert på bluetooth. Det er en liten boks som enkelt kan monteres for eksempel ved inngangen til butikken. Den har ekstremt lang batteritid – fra noen måneder til fem år avhengig av bruksområde. Beacons muliggjør for eksempel å pushe tilbud til kundens mobil når de er opptil 70 meter fra inngangen. For blant annet foodtrucks, som ikke har noen fast adresse, kan dette være forskjellen på om kundene ikke finner frem og om lunchspesialen blir utsolgt.
Beacons er lette å flytte på. Butikken kan enkelt flytte dem mellom ulike utsalgssteder, samtidig som det gir mulighet til å praktisk talt ha med seg hele lagerbeholdningen hvor det skulle være. Om ikke alle varene får plass i hyllene, kan løsningen være å plassere en beacon i hyllen og kunden sjansen til å se hele utvalget som finnes i nettbutikken.
Størrelser og andre farger kan enkelt presenteres på kundens mobil. På den måten kan kunden kjenne og klemme på varen, og deretter bestille den på nett og få den levert hjem på døren. Eller de ansatte kan hjelpe kunden på egne iPads. Da er det best at lokalet har velfungerende WiFi.