Ødegården Auto
Ødegården Auto
Ødegården Auto er ett av de eldste selvstendige bilverkstedene i Norge, med 58 år i bransjen. De holder fremdeles til i Sam Eydes vei på Sofiemyr, i Viken hvor de etablerte seg så mange år tilbake. Det er nye og moderne måter å gjennomføre arbeidet på, men innstillingen til den lille familiebedriften er den samme.
– Vårt motto er at vi skal hjelpe kunden, uansett hvilket problem de har. Fordi vi er et mindre firma trenger ikke kundene å ha så mange folk å forholde seg til og man bygger hyggelige kjennskaper til kundene, sier Thomas Engebretsen, Daglig Leder i Ødegården Auto.
Ødegården Auto har i dag 12 ansatte, noen i administrasjon og flere mekanikere og teknikere. De er spesialister på reparasjoner og service av biler, men har et like høyt fokus på kundeservice. Verkstedet har både enkeltpersoner og bedrifter som trofaste kunder, blant annet er Oslo kommune fast kunde og Solid Entreprenørskap har nylig skrevet kontrakt med verkstedet.
Store kunder som bruker ulike type bilmerker ønsker et servicested som tilbyr spesialister på de ulike merkene, noe Ødegården Auto tilbyr. Da slipper kunden å forholde seg til flere enn et verksted og har full kontroll over jobb bilene.
Bilmekanikeryrket er gammelt, men nye måter å jobbe på og nye typer biler utvikles stadig. Her merker Ødegården Auto at elbilen tar mer over. Virksomheten var tidlig ute med å oppdatere seg på elbilene. Allerede i 2012 kjøpte de sin egen elbil, samtidig som å montere varmere i andre tidlige elbilmerker. Hos dem har servicen på elbiler økt med 20% det siste året.
Fremtidssikret nettverk
Som en selvstendig bedrift inngikk Ødegården Auto en avtale med GlobalConnect om sikker leveranse av nettverkstjenester som skal garantere effektiv drift av deres verksted og firmaets digitale tjenester. Avtalen innebærer fiber, WiFi og sikkerhet i én pakke. SmartFiber bidrar til en enklere og fremtidssikret hverdag. Om uhell skulle inntreffe slår en 4G-forbindelse automatisk inn, slik at virksomheten kan fortsette arbeidet sitt uansett hva som skjer. Dermed er man alltid tilkoblet nettverk.
– Vi jobber mye digitalt med oppdatering av programvarer til biler som tar mye data. Vi snakker med eksterne teknikere, for eksempel i Danmark, hvor teknikeren kan koble seg til bilen vi opererer på, slik at vi kan samarbeide. Derfor er vi avhengige av et stabilt nett sier Thomas Engebretsen, Daglig Leder i Ødegården Auto.
Slike digitale systemer trenger et robust nettverk, som ikke begrenser oppgavene som må gjennomføres, men hjelper den hverdagslige driften.