Privat Bedrift Borettslag

Du er nå på bedriftsiden. Er du privatkunde? Bytt til Privat (tidligere HomeNet)

Bastard Burgers

Fokus var flere restauranter – ikke et skalerbart IT-miljø

Før koronapandemien opplevde burgerkjedene en markant vekst i Sverige. Nye restauranter skjøt opp i høyt tempo. Det samme tempoet hadde Bastard Burgers – i så stor grad at den digitale infrastrukturen ofte ikke hang med, forteller Johnny:

– Siden starten i 2016 har fokuset vært på vekst og på å bygge en sterk merkevare, heller enn å etablere tydelige prosesser og rutiner innen IT-drift. Da jeg kom til i 2023, så jeg at vi måtte fortsette å drive salget, men også etablere en stabil og sikker plattform for et mer kontrollerbart og skalerbart IT-miljø – en forutsetning for å kunne ekspandere bærekraftig og lønnsomt. Ellers risikerer man å skalere problemene i takt med at virksomheten vokser.

 

«Nettverket er fundamentet for at alt annet fungerer»

Et område som Johnny og teamet valgte å fokusere på tidlig, var virksomhetens nettverksløsning.

– Nettverket er fundamentet for at alt annet kan fungere – fra betalingssystemene til muligheten for å spille musikk i restaurantene. Stabile nettverk er også en avgjørende del av å være compliant med regelverk som PCI DSS, forklarer Johnny.

Det var ingen tvil om at det fantes utfordringer som måtte håndteres, ikke minst fordi layouten kunne variere mellom restaurantene.

– Hos vår daværende nettverksleverandør hadde vi separate avtaler med flere ulike underleverandører. Segmentering og konfigurasjon var ikke satt opp ensartet. Det gjorde det vanskelig å få oversikt over drift og kostnader.

 

Fra fragmentert oppsett til en helhetlig standardløsning

For å få hjelp til å ta et nytt, samlet grep om Bastard Burgers’ nettverksløsning, tok Johnny kontakt med GlobalConnect, hvor han hadde personlige kontakter fra tidligere i karrieren.

– Det ble raskt tydelig at GlobalConnect forsto behovene våre, hadde kompetansen og kapasiteten til å levere – og samtidig kunne tilby en fornuftig pris.

Sammen utarbeidet man en plan for å forsyne alle Bastard Burgers’ restauranter og kontorer i Norden med en stabil og ensartet konfigurert digital infrastruktur gjennom helhetskonseptet SmartConnect. Løsningen omfatter blant annet:

  • Managed LAN & WiFi for å sikre lokale nettverk
  • SD-WAN som kobler arbeidsplasser og skytjenester sikkert og kryptert
  • Nettverksovervåking 24/7 for å oppdage og utbedre driftsforstyrrelser før de påvirker virksomheten
  • Automatisk overgang til mobilnettet hvis den faste nettverksforbindelsen forstyrres

 

Effektiv implementering: 77 lokasjoner på 8 måneder

Tidsplanen for implementeringen var ambisiøs, forteller Johnny. Spesielt i starten var det travelt, fordi noen restauranter hadde eksisterende avtaler som utløp.

– Målet var å rulle ut løsningen i samtlige restauranter i løpet av 2024. Det lyktes nesten fullt ut – bortsett fra én, som vi valgte å utsette til etter juleferien. Å få 77 restauranter på plass på åtte måneder er en prestasjon som både vi i Bastard Burgers og GlobalConnect kan være stolte av.

Siden den nye nettverksløsningen ble implementert, har Bastard Burgers opplevd mer stabile forbindelser og færre supporthenvendelser. Det har gitt mer fornøyde restaurantsjefer, som slipper problemer med alt fra betalingssystemer til musikkanlegg – selv om det i starten også krevdes en opprydding for å få alt korrekt satt opp i den nye nettverksstrukturen.

– Den største gevinsten er at vi nå har kontroll over nettverket vårt og en standard å følge for hver nye restaurant. Det skal ikke være spesialløsninger – alt skal konfigureres og segmenteres på samme måte, konstaterer Johnny.

 

Standardisering og konsolidering gir bedre oversikt og mindre administrasjon

Å få en ensartet nettverksløsning på plass i hele virksomheten var en viktig milepæl, men det betyr ikke at den digitale transformasjonen er avsluttet, ifølge Johnny. Han beskriver en langsiktig prosess med fire overordnede faser: pain, foundation, agile og til slutt business oriented.

– Reisen stopper aldri. Men vi er stort sett ferdige med foundation-fasen, der nettverket var en stor, men ikke den eneste brikken. Vi har også gjennomført konsolideringer og standardiseringer innen ITSM-prosesser, betalingsløsninger, klienthåndtering og interne kommunikasjonssystemer. Det skal være orden i sakene i alle restaurantene og kontorene våre.

Som del av reisen har Bastard Burgers også endret tilnærmingen til sourcing og leverandørsamarbeid:

– Jo flere ulike systemer som skal integreres, desto større er risikoen for at noe går i stykker et sted i kjeden. Og når feil oppstår, blir de også vanskeligere å finne og rette.

I stedet for å håndtere et stort antall leverandører og avtaler, har Bastard Burgers gradvis beveget seg mot strategiske, langsiktige samarbeid med et fåtall nøye utvalgte partnere – inkludert GlobalConnect. Fordelene er kortere kontaktveier, mindre intern administrasjon og en mer oversiktlig og godt integrert systemportefølje.

 

«Alt som ikke er kjernevirksomhet, har vi lagt ut eksternt»

Valgene Bastard Burgers har tatt, betyr også at virksomheten ikke trenger en stor intern IT-avdeling, forklarer Johnny:

– Vi er et lite, men sammensveiset team på under ti personer som jobber tett sammen med Operations. Sammen kan vi fokusere fullt og helt på å støtte kjernevirksomheten. Alt som ikke er kjerne, har vi lagt ut eksternt.

Et konkret eksempel på teknologiens betydning for kjernevirksomheten er skjermene på kjøkkenet, som hjelper personalet med å håndtere bestillinger mer effektivt og ensartet.

– Siden IT og Operations begynte å jobbe tettere sammen, har vi halvert produksjonstiden på maten. Der det før tok 20–25 minutter, tar det nå bare 8–10 minutter å få et måltid klart.

 

Forretningsnær IT – et overlevelsesspørsmål for moderne virksomheter

Johnny er tydelig engasjert i alt fra merkevare og gjesteopplevelse til kjøkkenpersonalets forutsetninger for raskt å lage burgere.

– I dag er det å forstå forretningen et spørsmål om overlevelse. Personlig synes jeg det er veldig spennende, men det er også en nødvendighet for en moderne IT-sjef.

Forretningsfokuset henger sammen med IT-funksjonens endrede rolle i virksomheter:

– Tidligere ble IT sett som en ren supportfunksjon. I dag er digitalisering helt avgjørende for å drive virksomheten. Derfor er det en selvfølge at IT-sjefen er involvert i det overordnede strategiarbeidet sammen med resten av ledelsen.

Hos Bastard Burgers har det fra starten vært naturlig at IT-sjefen rapporterer direkte til daglig leder, og at virksomheten jobber tverrfunksjonelt på øverste ledernivå.

– Reisen vi startet i 2023, følger en langsiktig plan vi har fastlagt i fellesskap i ledelsen ut fra hvilke initiativer som forventes å skape størst verdi. Kommer det ønsker inn som avviker fra planen, kan vi naturligvis se på dem. Men hvis det ikke er en veldig tydelig ROI, er det planen som gjelder. Og så langt følger vi den fullt ut, konstaterer Johnny.

 

«Det er sunt å ikke alltid få de ressursene man ønsker»

I en stor undersøkelse blant IT-sjefer peker mange på manglende budsjett for å levere det organisasjonene deres har behov for. Johnny kjenner delvis igjen bildet, men nyanserer det:

– Det kan absolutt være en ubalanse mellom krav og ressurser, der virksomheten ønsker at IT skal levere mer uten helt å forstå konsekvensene. Samtidig er det sunt å bli utfordret og ikke alltid få budsjettet man ønsker. Som IT-sjef har jeg samme ansvar som andre ledere for å drive mitt område så effektivt som mulig. Hvis jeg ber om flere ressurser, får jeg spørsmålet «hva tjener vi på det?», og det er helt rimelig.

Ifølge Johnny kan det være vanskeligere å få støtte til investeringer som ikke er direkte synlige for gjestene, men som er avgjørende for langsiktig stabilitet.

– Oppgaven min er ikke bare å drive nye initiativer, men også å løfte frem forbedringer i den daglige driften. Og nå lyser lampene grønt i stedet for rødt, konstaterer han fornøyd.

 

Den digitale transformasjonen har gitt et forsprang i mer utfordrende tider

Etter flere år med kraftig vekst står mange premiumburgerkjeder nå i en vanskeligere situasjon, der økonomien er presset og noen restauranter må stenge. Ifølge Johnny skiller Bastard Burgers seg ut i stor grad på grunn av det grundige arbeidet med å rydde opp i IT-miljøet:

– Vi tok den reisen på riktig tidspunkt og med de riktige partnerne. Det har gjort oss bedre rustet for tøffere tider. Så mens andre skalerer ned, planlegger vi å vokse. Og i stedet for å se nye åpninger som et stressmoment for IT-avdelingen, gleder vi oss hver gang.

Nå ser virksomheten frem mot neste fase med enda større fokus på gjestene.

– Akkurat nå ser vi på tekniske løsninger for et lojalitetsprogram. For å lykkes må vi også forstå gjestene våre i dybden: Hvorfor velger de oss? Hva får dem til å komme tilbake? Hva kan gjøre at vi mister dem? Det er et spennende arbeid som jeg virkelig ser frem til, avslutter Johnny.

 

Oppsummering: Johnnys 5 råd for en langsiktig, bærekraftig IT-strategi

  • Sørg for at du som IT-sjef forstår virksomhetens forretning i dybden.
  • Forankre strategien i ledelsen, slik at alle funksjoner følger en felles plan.
  • Standardiser og konsolider IT-miljøet for å kunne ekspandere effektivt, bærekraftig og sikkert.
  • Reduser antallet leverandører og sats på langsiktige samarbeid med et mindre antall nøye utvalgte partnere.
  • Outsourc alt som ikke er kjernevirksomhet, slik at interne ressurser kan fokusere på å støtte forretningen.

 

Oppdag hvordan GlobalConnect skaper verdi

Bli inspirert av virksomheter som har styrket forretningen sin med IT-løsninger fra GlobalConnect.
Vil du høre hva vi kan gjøre for din organisasjon? Fyll ut skjemaet nedenfor, så tar vi en uforpliktende prat.

Ta kontakt!

Kan din bedrift få fiber?

Fiber er markedets raskeste internettforbindelse. Sjekk om din bedrift også kan få alle fordelene med lynrask fiber.