Presse / GlobalConnect går inn i det underutviklede finske fiber-til-hjemmet-markedet med høye ambisjoner

Nordens ledende leverandør av digital infrastruktur, GlobalConnect Group, utvider sitt nordeuropeiske fotavtrykk ved å gå inn i det finske fiber-til-hjemmet-markedet (FTTH). Et pilotprosjekt med mål om å utforske det finske markedet ble igangsatt i Helsinki-regionen i 2022. Piloten ble en suksess, da flere tusen finner meldte seg for å få fiberbasert bredbånd, noe som resulterte i at GlobalConnect nå går fullt inn på det finske markedet med ambisjonen å få ytterligere 30.000 kunder i 2023.

Etter å ha jobbet under radaren en stund har GlobalConnect nå offisielt gått inn i Finland, og tilbyr fiberbasert bredbånd til forbrukere i et land med kun 40 prosent dekning – den laveste fiberpenetrasjonen i Norden. Til sammenligning har 93 prosent av svenske, 74 prosent av norske og 70 prosent av danske husholdninger tilgang på fiberbasert bredbånd.

– Vi har studert det finske markedet nøye i en god stund nå. Det er tydelig at det er et betydelig uutnyttet potensial i Finland, pluss at det passer veldig godt inn i vår strategi – å utnytte vårt eksisterende fibernett så mye som mulig. Ved å gå inn i Finland har vi nå et FTTH-tilbud i alle våre markeder, som passer godt med et sterkt og mangfoldig bedriftstilbud, noe som betyr at alle deler av samfunnet i de landene vi opererer i kan høste fordelene av våre nett-tjenester og vårt omfattende fibernettverk, sier Martin Lippert, administrerende direktør, GlobalConnect Group., sier Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect Group.

Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect

GlobalConnect tar med seg sin erfaring fra storskala fiberutbygging i Sverige, Norge og siden 2020 i Danmark og 2021 i Nord-Tyskland. I tillegg til den finske FTTH-piloten, har GlobalConnect operert på det finske markedet i flere år, og levert ende-til-ende til bedrifter. GlobalConnect eier og driver også den Åland-baserte fiber-til-hjemmet-leverandøren IP Connect.

– Finland har et godt utbygd mobilnett, noe som gjør at mange finner er avhengige av mobilbaserte bredbåndsløsninger, fremfor tilkobling gjennom et fiberoptisk nettverk. Vi tror at fiber vil være grunnlaget for all nåværende og fremtidig tilkobling og at dagens situasjon i Finland ikke er bærekraftig, gitt den økende etterspørselen og viktigheten av nettverksrobusthet og datakapasitet på tvers av samfunnet, sier Charlotta Rehman, Executive Vice President B2C, GlobalConnect Group.

Charlotta Rehman., konserndirektør for B2C i GlobalConnect
Foto: Anita Arntzen/KONTRA Produksjon

GlobalConnect signerte intensjonsavtaler med en rekke finske utbyggere i fjerde kvartal 2022, noe som gir et godt fundament for den kommende ekspansjonen.

I dag kobler GlobalConnect sammen mer enn 725.000 hjem over hele regionen, ved å utnytte selskapets ekspansive fibernettverk på mer enn 150.000 kilometer. Den nordeuropeiske nettaktøren vil fortsette å øke den finske utrullingen de kommende årene, med ambisjon om å ta Finland med på samme fiberreise som de nordiske nabolandene.

Vil du vite mer om hvordan GlobalConnect kan hjelpe din bedrift?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt.